This content is blocked due to privacy reasons, you need to allow the use of cookies.
This content is blocked due to privacy reasons, you need to allow the use of cookies.

Met de juiste campagne kun je jouw gewenste doelgroep bereiken. Maar hoe maak je een goede campagne? En hoe spreek je de juiste doelgroep aan? Ik heb 8 handige tips voor je op een rij gezet.

1. Less is more

Uit ervaring weet ik dat veel specialisten allerlei belangrijke details in een advertentie willen uitlichten. Ik merk dat de meest simpele campagnes altijd erg succesvol zijn. Kun je in één korte zin de actie, promotie of het bericht wat je wilt vertellen uitlichten? Dan is het een goede actie. Heb je meer zinnen nodig? Kijk dan nog eens goed naar de actie die je wilt communiceren, want deze is niet duidelijk.

2. Gaat het niet teveel over jezelf?

Dit is een veelvoorkomende fout die ik – vooral bij b2b campagnes – tegenkom. In de advertentie praten ze over ‘wij’. Bijvoorbeeld over hoe groot het bedrijf is en dat ze een ambitie hebben om de grootste van Nederland te worden. Maar wil je de potentiële doelgroep aanspreken en bereiken? Of maak je een advertentie voor jezelf. Probeer altijd de doelgroep erbij te betrekken. Stel bijvoorbeeld een vraag. Gebruik ‘jij’ ipv ‘wij’.

Wil je de potentiële doelgroep aanspreken en bereiken? Of maak je deze advertentie voor jezelf?

3. Call-to-action

In een displaycampagne raad ik altijd aan om een goede en duidelijke call-to-action te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een button: Shop nu, Bestellen, Meer weten of ontdek nu. Maak het niet onnodig lang.

4. Creatief haakje

Zoals eerder aangegeven valt of staat jouw campagne met een duidelijke boodschap. Maar ook creativiteit is belangrijk. Hoe kun je opvallen? Als ik voor een opdrachtgever een campagne mag maken, start ik altijd met een brainstormsessie. Zo kun je met elkaar brainstormen voor unieke en leuke haakjes. Kun je iets doen met de boodschap, de uiting (bijvoorbeeld re-marketing), doelgroep of met de targetmogelijkheden?

Voorbeeld: timing is key

Binnen de targetmogelijkheden van Google Ads kun je ook campagnes op bepaalde tijden tonen. Voor een campagne die zich richt op een goede nachtrust van mensen, heb ik een keer bedacht om in de nacht andere uitingen te communiceren. Overdag richt je dan vooral op de doelgroep met een druk leven, waarbij een goede nachtrust belangrijk is. In de nacht richt je op de doelgroep die niet kan slapen. Twee verschillende boodschappen waarmee je opvalt.

5. Gebruik je logo!

Voor een social media campagne is het niet nodig om je logo in de advertentie/uiting te plaatsen. Je profiel staat immers gekoppeld aan de advertentie. Maar voor andere uitingen – bijvoorbeeld voor displaybanners – raad ik dit altijd aan. Je displaybanner wordt immers op allerlei sites getoond. In de uiting draagt je logo dan bij aan de herkenbaarheid van je merk. Zelfs als de doelgroep er niet op klikt.

6. Welke maten zijn geschikt voor jouw campagne?

Voor een displaycampagne maak ik altijd verschillende uitingen. Kijk goed welke displayformaten er zijn en bij je actie passen. Ik maak altijd een bepaalde keuze van welke formaten ik ga gebruiken.

7. Waar landen je bezoekers op?

Leuk zo’n mooie en opvallende campagne. Maar je display campagne staat of valt met de landingspagina. Zorg voor een goede duidelijke landingspagina die overeenkomt met de boodschap die je communiceert. Gebruik een goede opbouw van de landingspagina waarop je de informatie van de actie, een formulier/bestel mogelijkheid, reviews en meer terug laat komen. Maar net als de tip die ik eerder gaf over informatie in een banner, probeer ook op de landingspagina niet teveel informatie te plaatsen.

8. Gebruik je de fonts die aansluiten bij de herkenbaarheid van je merk?

Net als je logo zijn de fonts ook heel belangrijk. Probeer altijd de fonts te gebruiken van jouw huisstijl. Kijk ook goed naar de leesbaarheid van de communicatie die je in de banner plaatst.

Checklist:

Bij het maken van een nieuwe campagne komen er veel dingen kijken. Zo is een goede strategie belangrijk. Denk vooraf goed wat je doel is van de campagne. Wie is mijn doelgroep en hoe bereik ik die? Welke boodschap ga je communiceren? Dat zijn vragen die ik vaak stel aan klanten die een bepaalde campagne willen. Meer weten? plan vrijblijvend een adviesgesprek in.

  • Bepaal eerst het doel van je campagne en kijk waar je jouw doelgroep kunt vinden.
  • Kun je de actie in een korte zin overbrengen? Is de communicatie kort, bondig en duidelijk?
  • Spreekt het de doelgroep aan?
  • Is er een goede CTA-button aanwezig?
  • Kun je iets creatiefs bedenken om op te vallen?
  • Staat je logo in de uiting?
  • Welke formaten zijn geschikt voor jouw campagne?
  • Is de landingspagina duidelijk?
  • Gebruik je de juiste fonts?
  • Check de advertentie met een collega. Wat valt hem/haar als eerste op?