Om een goede campagne te maken dien je met veel rekening te houden. De grootste tip is; om je altijd in te leven in de doelgroep die je wilt aanspreken. Als Online marketing specialist zie ik dagelijks veel campagnes voorbij komen. Vaak heb ik op deze campagnes van alles op te merken. Soms is de boodschap onduidelijk, of zijn de foto’s niet aansprekend. Maar er is meer. Ik heb een aantal marketingtips voor jou op een rij gezet!

1. Less is more

Uit ervaring weet ik dat veel specialisten allerlei ‘belangrijke’ details in een advertentie willen uitlichten. Vaak is het onnodig veel informatie.

Ik merk dat de meest simpele campagnes altijd erg succesvol zijn. Kun je in één korte zin de actie, promotie of het bericht wat je wilt vertellen uitlichten? Dan is het een goede actie. Heb je meer zinnen nodig? Kijk dan nog eens goed naar de actie die je wilt communiceren. Grote kans dat deze namelijk niet goed overkomt bij de gewenste doelgroep.

2. Gaat het niet teveel over jezelf?

Dit is een veelvoorkomende fout die ik – vooral bij b2b campagnes – tegenkom. In advertenties praten ze over ‘wij’. Bijvoorbeeld over hoe groot het bedrijf is of dat ze een ambitie hebben om de grootste van Nederland te worden.

Wil je de potentiële doelgroep aanspreken en bereiken? Of maak je een advertentie voor en over jezelf? Probeer bij iedere advertentie de doelgroep erbij te betrekken. Stel bijvoorbeeld een vraag en gebruik de ‘jij-vorm’ ipv ‘wij’.

3. Duidelijke call-to-action

In een campagne raad ik altijd aan om een goede en duidelijke call-to-action te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een button met: Shop nu, Bestellen, Meer weten of ontdek nu. Maak het niet onnodig lang.

4. Creatief haakje

Zoals eerder aangegeven valt of staat jouw campagne met een duidelijke boodschap. Maar ook creativiteit is belangrijk. Hoe kun je opvallen? Als ik voor een opdrachtgever een campagne mag maken, start ik altijd met een brainstormsessie. Brainstorm en denk na over unieke en leuke creatieve haakjes. Kun je iets doen met de boodschap, het product, de uiting (bijvoorbeeld re-marketing), doelgroep of met de target mogelijkheden?

Voorbeeld: timing is key
Binnen de targetinstellingen van Google Ads kun je ook campagnes tonen op bepaalde tijden. Voor een campagne die zich richt op een goede nachtrust van mensen, heb ik een keer bedacht om in de nacht andere uitingen te communiceren. Overdag richt je dan vooral op de doelgroep met een druk leven, waarbij een goede nachtrust belangrijk is. In de nacht richt je op de doelgroep die niet kan slapen. Twee verschillende boodschappen waarmee je opvalt.

5. Gebruik je logo!

Voor een social media campagne is het niet nodig om je logo in de advertentie/uiting te plaatsen. Je profiel staat immers gekoppeld aan de advertentie. Maar voor andere uitingen – bijvoorbeeld voor displaybanners – raad ik dit altijd aan. Je displaybanner wordt immers op allerlei sites getoond. In de uiting draagt je logo dan bij aan de herkenbaarheid van je merk. Zelfs als de doelgroep er niet op klikt.

6. Waar landen je bezoekers op?

Leuk zo’n mooie en opvallende campagne. Maar je display campagne staat of valt met een goede binnenkomer: de landingspagina. Zorg voor een goede duidelijke landingspagina die overeenkomt met de boodschap die je communiceert. Gebruik een duidelijke opbouw van de landingspagina waarop je duidelijk de informatie van de actie, een aantal reviews en een formulier/bestel mogelijkheid terug laat komen. 

Net als de tip die ik eerder gaf over – less is more – probeer ook op de landingspagina niet teveel informatie te plaatsen. Mensen scannen en lezen niet (altijd). 

7. Gebruik je de fonts die aansluiten bij de herkenbaarheid van je merk?

Net als je logo zijn de fonts ook heel belangrijk. Probeer altijd de fonts te gebruiken van jouw huisstijl. Kijk ook goed naar de leesbaarheid van de communicatie die je in de banner plaatst.

Checklist:

Bij het maken van een nieuwe campagne komen er veel dingen kijken. Zo is een goede strategie belangrijk. Denk vooraf goed wat je doel is van de campagne. Wie neemt mijn producten/diensten af en hoe bereik ik de doelgroep? Welke boodschap gaan we communiceren? Dat zijn vragen die ik vaak stel aan klanten die een bepaalde campagne willen. Meer weten? Plan vrijblijvend een adviesgesprek in.

  • Bepaal eerst het doel van je campagne.
  • Waar is je doelgroep actief op? Hoe kun je de gewenste doelgroep bereiken?
  • Kun je de actie in een korte zin overbrengen? Is de communicatie kort, bondig en duidelijk?
  • Kun je iets creatiefs bedenken om op te vallen?
  • Spreekt de uiting de doelgroep aan?
  • Is er een goede CTA-button aanwezig?
  • Staat je logo in de uiting?
  • Welke formaten zijn er geschikt voor jouw campagne?
  • Heeft de landingspagina een logische opbouw?
  • Gebruik je de juiste fonts?
  • Check de advertentie met een collega. Wat valt hem/haar als eerste op?