Veel ondernemers onderschatten het belang van hun Google Maps bedrijfslocatie. Een locatie wordt vaak getoond bij gewone zoekresultaten en de Google Maps resultaten. Het is niet alleen belangrijk om je locatie up-to-date te houden voor mensen die actief naar jouw bedrijfsnaam zoeken, maar ook voor het vergroten van de zichtbaarheid binnen jouw bedrijfslocatie. Daarom heb ik een aantal handige tips voor Google Mijn Bedrijven op een rij gezet.

1. Zorg dat je openingstijden up-to-date zijn

Veel ondernemers vinden het bijwerken van hun website een gedoetje. Daarom plaatsen ze vaak updates op social media om zo de klanten te informeren over de openingstijden. Maar vergeet niet dat een grote groep klanten de openingstijden ziet via Google Maps. Ik raad altijd aan om de openingstijden van jouw onderneming goed bij te houden. Zeker ook met zicht op de komende feestdagen. Heb jij dit al gedaan?

2. Open op afspraak?

Is jouw locatie op bepaalde tijden gesloten, maar werk je wel op afspraak bij de mensen thuis? Dan kun je dit aangeven in jouw Google Mijn Bedrijven account. Bij het kopje ‘meer openingstijden’ kun je aangeven dat je open bent voor online of voor afhaal afspraken. Je hebt ook nog de mogelijkheid om speciale links voor thuisafspraken toe te voegen. Zo stuur je de potentiële klant altijd de juiste richting op.

3. Vergroot de zichtbaarheid met speciale posts

Binnen Google Mijn Bedrijven kun je updates plaatsen die worden weergegeven als iemand jouw bedrijf of een dienst zoekt op Google Maps. Heb je bijvoorbeeld een speciale aanbieding of een event? Of heb je als restaurant tijdelijk een ander menu? Plaats dan een post om de bezoeker te informeren. Deze posts worden weergegeven bij jouw locatie in de zoekresultaten en in maps. 

Voorbeeld van Google Posts

4. Verzamel Google reviews

Veel bedrijven onderschatten het belang van goede reviews. Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Zorg dat mensen die een fijne ervaring hebben gehad ook een review achter laten. Goede reviews zorgen ervoor dat je vaker getoond wordt binnen de zoekresultaten van Google en op Google Maps. Daarnaast lezen mensen reviews voordat ze een product of service overwegen. Zorg ook dat je netjes antwoord op reviews van minder goede beoordelingen. Dat waarderen potentiële klanten. Reageer je niet, dan lijkt het net alsof je geen actie onderneemt.

5. Bekijk de prestaties van jouw locatie

Als je naar jouw bedrijfslocatie gaat kun je klikken op ‘prestaties’. Zo kun je zien hoeveel weergaven jouw locatie heeft gehad. Het laat ook allerlei andere interessante informatie zien. Zo kun je zien hoe jij wordt gevonden (onder welke zoektermen), via welk apparaat mensen jouw locatie opzoeken en waar mensen vandaan komen.

6. Vul de categorieën in

Kies de bedrijfscategorieën die bij je passen. Als iemand naar een bepaalde service zoekt die jij aanbiedt, dan wordt je meegenomen in de zoekkaart van Google Maps.

7. Koppel je locatie met Google Ads

Ben je als ondernemer ook actief op Google Ads? Vergeet dan niet om je bedrijfslocatie te koppelen met deze software. Zo vergroot je de zichtbaarheid met jouw advertenties binnen jouw regio. Heb je hulp nodig bij Google Ads? Neem gerust contact op, ik help je graag.

Ontdek mee

Binnen je eigen Google Mijn Bedrijven account is er nog veel meer mogelijk om je zichtbaarheid te vergroten. Ik help ondernemers bij het vergroten van de online zichtbaarheid. Benieuwd hoe ik dat doe? Neem contact met mij op.